Hiilikuitujalusta: Kestävyys, käyttökokemukset
Hiilikuitujalusta: Kestävyys, käyttökokemukset
Minulla on ollut vuoden päivät käytössäni Gitzon hiilikuitujalusta ja olen siihen varsin tyytyväinen. Kuulapään kanssa systeemi painaa 2.3kg ja on sopivan lyhyt myös repun sivulla/päällä/alla/takana kuljetettavaksi.
Naarmuja näyttää ottavan itseensä melko herkästi, ja olenkin pelännyt näiden naarmukohtien alkavan purkautua/rispaantua. -Tähän saakka ovat kuitenkin pysyneet kasassa ihan nätisti.
Paria kiristysrengasta vaivaa sellainen ongelma, että se hiilikuitujalkaan "pysyvästi" kiinnitetty vastakappale on lähtenyt käytössä ruuvaantumaan tämän renkaan mukaan. Olen sitä sietänyt tähän saakka, mutta jossain vaiheessa pitäisi kait siihenkin reagoida esim. kaksikomponenttiliiman muodossa -vai olisiko sittenkin parempi laittaa jengateippiä..
Mitäs kokemuksia muilla on hiilikuitujalustan kestävyydestä ja käytettävyydestä?
Naarmuja näyttää ottavan itseensä melko herkästi, ja olenkin pelännyt näiden naarmukohtien alkavan purkautua/rispaantua. -Tähän saakka ovat kuitenkin pysyneet kasassa ihan nätisti.
Paria kiristysrengasta vaivaa sellainen ongelma, että se hiilikuitujalkaan "pysyvästi" kiinnitetty vastakappale on lähtenyt käytössä ruuvaantumaan tämän renkaan mukaan. Olen sitä sietänyt tähän saakka, mutta jossain vaiheessa pitäisi kait siihenkin reagoida esim. kaksikomponenttiliiman muodossa -vai olisiko sittenkin parempi laittaa jengateippiä..
Mitäs kokemuksia muilla on hiilikuitujalustan kestävyydestä ja käytettävyydestä?
-
- Viestit: 13412
- Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51
Re: Hiilikuitujalusta: Kestävyys, käyttökokemukset
Älä sitten tee sitä virhettä, että liimaat samaan aikaan kun se on kasassa tai liimaat kaikki putket samaan aikaan kines niinkuin yhdelle kävi. Hiilikuitu on hyvä liimattava ja jousiammunnassa ne nuolet vallan kasataan kakskomponenttiliimalla eivätkä lähde irti vaikka revitään taulun taustasta irti.rolsen kirjoitti:
Paria kiristysrengasta vaivaa sellainen ongelma, että se hiilikuitujalkaan "pysyvästi" kiinnitetty vastakappale on lähtenyt käytössä ruuvaantumaan tämän renkaan mukaan. Olen sitä sietänyt tähän saakka, mutta jossain vaiheessa pitäisi kait siihenkin reagoida esim. kaksikomponenttiliiman muodossa -vai olisiko sittenkin parempi laittaa jengateippiä..
Rispaantuneeseen kohtaan kannattaa hyvin ohuelti pyyhkästä liimaa ettei vesi&mömmö mene kapilaari ilmiön mukana sisälle. Jos meni liian paksusti niin hiastaan pois hienolla santapaperilla. Yleensä noi naarmut ei kyllä leähde minnekkään rispaantumaan sillä se on totaalisesti liima/kuitu mömmöä. Rautasahalla voi sahata ja vasta ihan viimesimmät kuidut saattavat lähteä mukaan(kun nuolia lyhennetään). Tämä on siis nuolipuolen kokemuksista opittua. Tosin jos isku on murskannut perusrakenteen syvälle niin se on menoa.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Re: Hiilikuitujalusta: Kestävyys, käyttökokemukset
Kiitos, tässä oli aika paljon uutta informaatiota. Komerosta näytti löytyvän Plastic Puddingin Super Epoxya, lienee ok tähän käyttötarkoitukseen? Ilmeisesti kannattaa nuo osat ottaa silleen irti, että saa jengat putsattua hyvin ja varmistettua että kaikki ovat kuivia ennen liimausta -eikä ilmeisesti kannata vääntää liian tiukkaan ;)bobotti kirjoitti:Älä sitten tee sitä virhettä, että liimaat samaan aikaan kun se on kasassa tai liimaat kaikki putket samaan aikaan kines niinkuin yhdelle kävi. Hiilikuitu on hyvä liimattava ja jousiammunnassa ne nuolet vallan kasataan kakskomponenttiliimalla eivätkä lähde irti vaikka revitään taulun taustasta irti.
Rispaantuneeseen kohtaan kannattaa hyvin ohuelti pyyhkästä liimaa ettei vesi&mömmö mene kapilaari ilmiön mukana sisälle. Jos meni liian paksusti niin hiastaan pois hienolla santapaperilla. Yleensä noi naarmut ei kyllä leähde minnekkään rispaantumaan sillä se on totaalisesti liima/kuitu mömmöä. Rautasahalla voi sahata ja vasta ihan viimesimmät kuidut saattavat lähteä mukaan(kun nuolia lyhennetään). Tämä on siis nuolipuolen kokemuksista opittua. Tosin jos isku on murskannut perusrakenteen syvälle niin se on menoa.
-
- Viestit: 13412
- Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51
Re: Hiilikuitujalusta: Kestävyys, käyttökokemukset
Riittää. Käytin vastaavaa nuoliin.rolsen kirjoitti: Komerosta näytti löytyvän Plastic Puddingin Super Epoxya, lienee ok tähän käyttötarkoitukseen? Ilmeisesti kannattaa nuo osat ottaa silleen irti, että saa jengat putsattua hyvin ja varmistettua että kaikki ovat kuivia ennen liimausta -eikä ilmeisesti kannata vääntää liian tiukkaan ;)
Itseasiassa minä yrittäisin liimata ne sopivasti kiinni, että olisi mahdollisuus myöhemminkin purkaa ko liitos. Se on sitten umpipuuta jos menet yltympäriinsä liimaaamaan. Esimerkiksi tuhoutuneiden hiilikuitunuolten kärjet oli otettava irti polttamalla. Ensiksi kynttilän lieskaan ja jos se epoksi pehmeni niin veto ulos. Jos ei tehonnut niin sitten lisää lieskaa(kärjet karkaistu - jos menit ylittämään tietyn lämpötilan(päästöraja) niin teräs pehmeni). En ole alkuunkaan varma miten paljon tuo Gitzon magnesiumvalu kestää lämmittämistä.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Mun käsittääkseni tehdas vaihtaa putkia tarpeen mukaan mutta ei enää ilmaiseksi kuten "ikuisen takuun aikaan".
Mä otin Gitzon kanssa viime talvena kalliolla reippaat lipat ja jalusta jäin selän & persauksen alle. Muutama olematon skraidu tuli putkiin mutta ei muuta. Seuraavana päivänä menin märkä-kuiva-sukelluspukuja valmistavaan firmaan ja ostin noin 5mm neopreenia sekä sille tarkoitettua liimaa. Putkien ympärille tuli askarreltua siis suojukset. Näitä on kaupallisestikin saatavilla, mutta mun mielestä tuo neopreeni on reilusti tukeva joten päädyin siihen. Ruma on luja....mutta ei sen noin luja tarvitsisi olla ;-)
Mä otin Gitzon kanssa viime talvena kalliolla reippaat lipat ja jalusta jäin selän & persauksen alle. Muutama olematon skraidu tuli putkiin mutta ei muuta. Seuraavana päivänä menin märkä-kuiva-sukelluspukuja valmistavaan firmaan ja ostin noin 5mm neopreenia sekä sille tarkoitettua liimaa. Putkien ympärille tuli askarreltua siis suojukset. Näitä on kaupallisestikin saatavilla, mutta mun mielestä tuo neopreeni on reilusti tukeva joten päädyin siihen. Ruma on luja....mutta ei sen noin luja tarvitsisi olla ;-)
-
- Viestit: 13412
- Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51
Väittäsin, että 2 ja 3 luokan Gitzon putkilla lähtee ensiksi henki kuin että putki hajoaa jos ei saa sovitettua sitä sopivasti terävää vasten tai jonkin vipuvarren kautta. Ton travellerinkin pikkujatkot tuntuu paljon paksuimilta kuin nuoliputket.jarit kirjoitti: Mä otin Gitzon kanssa viime talvena kalliolla reippaat lipat ja jalusta jäin selän & persauksen alle. Muutama olematon skraidu tuli putkiin mutta ei muuta.
Alumiini gitzotkin on aika kovaa kamaa. Unohdin, että minlla on reipaasti ulkona jatkeet ja oven mentyä takan kiinni käännyin kohtisuoraan talonsuuntaisesti. Peltinen ovenpieli vääntyi hieman , kylkiluuni otti kipeää ja Gitzosta lähti vähän maalia. Olen ihan rötköttänyt kuvatessa suurella osalla massastani(ei mikään pieni) tota alu gitzoa vasten ja ei mitään oireita mihinkään suuntaan.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: Touko 01, 2004 1 : 43
Minullakin alkoi gitzon putkessa runkokierrehylsy pyörimään omia aikojaan. Yritin aikani keksiä hyvää liimaa alumiini/hiilikuituliitokselle mutta lopulta oli helpompi ratkaisu tilata uusi varaosaputki, muistaakseni Tura Scandinavian kautta. Ei ollut ihan ilmainen mutta ei välttämättä olisi olleet mahdolliset tökötitkään. En ollut näköjään yksin ongelmani kanssa joten tämä ketju ei ainakaan ole hyvää mainosta gitzolle. Hintojen perusteella pitäisi kyllä voida vaatia parasta
-
- Viestit: 959
- Liittynyt: Marras 17, 2003 20 : 44
- Paikkakunta: Kangasala
Käsittääkseni ne nirhaisut ja kolhaisut tulevat kuljetusten yms. törmäilyjen aikana niihin paksumpiin putkiin?
Onko kukaan koettanut suojata niitä kutistemuovilla? Tuolta ainakin löytyy sellaista http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Kun laittaa vaikka tuota 40 millistä jalan päälle ja lämmittää hiustenkuivaajalla niin se kiristyy jalkaan tiukasti. Sitten vain leikkaa varovasti ylimääräiset pois liitostenholkkien kohdilta. Jos välttämättä haluaa että ne Gizon merkit jäävät näkyviin, niin silloin voi käyttää 50 millistä putkea jota saa läpinäkyvänäkin :) Eihän tuo nyt tietenkään suojaa yhtä hyvin kuin nuo neopreeniviritykset, mutta kyllä se ainakin joiltain nirhaisuilta ja raapaisuilta putkea suojaisi.
Onko kukaan koettanut suojata niitä kutistemuovilla? Tuolta ainakin löytyy sellaista http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Kun laittaa vaikka tuota 40 millistä jalan päälle ja lämmittää hiustenkuivaajalla niin se kiristyy jalkaan tiukasti. Sitten vain leikkaa varovasti ylimääräiset pois liitostenholkkien kohdilta. Jos välttämättä haluaa että ne Gizon merkit jäävät näkyviin, niin silloin voi käyttää 50 millistä putkea jota saa läpinäkyvänäkin :) Eihän tuo nyt tietenkään suojaa yhtä hyvin kuin nuo neopreeniviritykset, mutta kyllä se ainakin joiltain nirhaisuilta ja raapaisuilta putkea suojaisi.
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...Nalho kirjoitti:Käsittääkseni ne nirhaisut ja kolhaisut tulevat kuljetusten yms. törmäilyjen aikana niihin paksumpiin putkiin?
Onko kukaan koettanut suojata niitä kutistemuovilla? Tuolta ainakin löytyy sellaista http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Kun laittaa vaikka tuota 40 millistä jalan päälle ja lämmittää hiustenkuivaajalla niin se kiristyy jalkaan tiukasti. Sitten vain leikkaa varovasti ylimääräiset pois liitostenholkkien kohdilta. Jos välttämättä haluaa että ne Gizon merkit jäävät näkyviin, niin silloin voi käyttää 50 millistä putkea jota saa läpinäkyvänäkin :) Eihän tuo nyt tietenkään suojaa yhtä hyvin kuin nuo neopreeniviritykset, mutta kyllä se ainakin joiltain nirhaisuilta ja raapaisuilta putkea suojaisi.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viestit: 7019
- Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
- Paikkakunta: Tupos
- Viesti:
Eipä se kutistesukka kauheita paina.kohan kirjoitti:Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...Nalho kirjoitti:Käsittääkseni ne nirhaisut ja kolhaisut tulevat kuljetusten yms. törmäilyjen aikana niihin paksumpiin putkiin?
Onko kukaan koettanut suojata niitä kutistemuovilla? Tuolta ainakin löytyy sellaista http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Kun laittaa vaikka tuota 40 millistä jalan päälle ja lämmittää hiustenkuivaajalla niin se kiristyy jalkaan tiukasti. Sitten vain leikkaa varovasti ylimääräiset pois liitostenholkkien kohdilta. Jos välttämättä haluaa että ne Gizon merkit jäävät näkyviin, niin silloin voi käyttää 50 millistä putkea jota saa läpinäkyvänäkin :) Eihän tuo nyt tietenkään suojaa yhtä hyvin kuin nuo neopreeniviritykset, mutta kyllä se ainakin joiltain nirhaisuilta ja raapaisuilta putkea suojaisi.
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
JepSauli Särkkä kirjoitti:Eipä se kutistesukka kauheita paina.kohan kirjoitti:Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...Nalho kirjoitti:Käsittääkseni ne nirhaisut ja kolhaisut tulevat kuljetusten yms. törmäilyjen aikana niihin paksumpiin putkiin?
Onko kukaan koettanut suojata niitä kutistemuovilla? Tuolta ainakin löytyy sellaista http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Kun laittaa vaikka tuota 40 millistä jalan päälle ja lämmittää hiustenkuivaajalla niin se kiristyy jalkaan tiukasti. Sitten vain leikkaa varovasti ylimääräiset pois liitostenholkkien kohdilta. Jos välttämättä haluaa että ne Gizon merkit jäävät näkyviin, niin silloin voi käyttää 50 millistä putkea jota saa läpinäkyvänäkin :) Eihän tuo nyt tietenkään suojaa yhtä hyvin kuin nuo neopreeniviritykset, mutta kyllä se ainakin joiltain nirhaisuilta ja raapaisuilta putkea suojaisi.
-Sale
Sittenhän niitä kannattaa laittaa pari kerrosta kaiken varalta vähän niin kuin suojasuotimia...
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viestit: 959
- Liittynyt: Marras 17, 2003 20 : 44
- Paikkakunta: Kangasala
Tuskin nyt ihan kohta sentään. Luulisin, että saman kokoisilla ja saman kantavuuden omaavilla hiilikuitu/alumiinijalustoilla on huomattavasti enemmän painoeroa kuin sillä lisäyksellä mikä tulee metrisestä muoviletkunpätkästä, jolla lienee melko ohut seinänvahvuuskohan kirjoitti: Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
En osaa oikein spekuloida grammojen määrästä mutta jotenkin tuntuu turhalta lähteä näitä suojelemaan.Nalho kirjoitti:Tuskin nyt ihan kohta sentään. Luulisin, että saman kokoisilla ja saman kantavuuden omaavilla hiilikuitu/alumiinijalustoilla on huomattavasti enemmän painoeroa kuin sillä lisäyksellä mikä tulee metrisestä muoviletkunpätkästä, jolla lienee melko ohut seinänvahvuuskohan kirjoitti: Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...
Omaa on kuljetettu ympäri maailmaa eikä siinä ole sen kummempia käytön jälkiä. Muutama naarmu mutta niitä aina tulee.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viestit: 959
- Liittynyt: Marras 17, 2003 20 : 44
- Paikkakunta: Kangasala
Ihan vain sen takia kirjoitin, kun kerran joku tuntuu siitä huolta kantavan, että nähtävästi löytyy toinenkin mahdollisuus kuin tämä:kohan kirjoitti: Omaa on kuljetettu ympäri maailmaa eikä siinä ole sen kummempia käytön jälkiä. Muutama naarmu mutta niitä aina tulee.
bobotti kirjoitti:
Rispaantuneeseen kohtaan kannattaa hyvin ohuelti pyyhkästä liimaa ettei vesi&mömmö mene kapilaari ilmiön mukana sisälle. Jos meni liian paksusti niin hiastaan pois hienolla santapaperilla. Yleensä noi naarmut ei kyllä leähde minnekkään rispaantumaan sillä se on totaalisesti liima/kuitu mömmöä. Rautasahalla voi sahata ja vasta ihan viimesimmät kuidut saattavat lähteä mukaan(kun nuolia lyhennetään). Tämä on siis nuolipuolen kokemuksista opittua. Tosin jos isku on murskannut perusrakenteen syvälle niin se on menoa.
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Ei niitä millään suojata tarvitse. Tuo neopreeni on ainakin yhdessä koivessa suositeltava, koskapa se on miellyttävä ja talvella tassuun lämmin. Alujalka kun hohkaa kylmää tumpun läpikin, hiilijalasta ei ole kokemuksia tässä mielessä.kohan kirjoitti:En osaa oikein spekuloida grammojen määrästä mutta jotenkin tuntuu turhalta lähteä näitä suojelemaan.Nalho kirjoitti:Tuskin nyt ihan kohta sentään. Luulisin, että saman kokoisilla ja saman kantavuuden omaavilla hiilikuitu/alumiinijalustoilla on huomattavasti enemmän painoeroa kuin sillä lisäyksellä mikä tulee metrisestä muoviletkunpätkästä, jolla lienee melko ohut seinänvahvuuskohan kirjoitti: Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...
Omaa on kuljetettu ympäri maailmaa eikä siinä ole sen kummempia käytön jälkiä. Muutama naarmu mutta niitä aina tulee.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Käytön aikana noita enimmäkseen on tullut, lähinnä niihin osiin, mitkä milloinkin ovat alimpina. Jos jalustaa pystyttelee kivikossa tai purossa, niin eipä noilta kivinirhaumilta oikein voi välttyä -ainakaan elukkakuvauksissa, maisemat ja kasvit mahdollistavat yleensä paremman koordinoinnin jalustan liikuttelujen suhteen.Nalho kirjoitti:Käsittääkseni ne nirhaisut ja kolhaisut tulevat kuljetusten yms. törmäilyjen aikana niihin paksumpiin putkiin?
Mahtaisiko tuo jflaineen mainitsema "runkokierrehylsy" olla juuri se osa, mikä minullakin on omastani irtoillut.. Kun se lähtee seuraavan kerran irti, niin tuikkaan komponenttiliimalla kiinni.
-
- Viestit: 946
- Liittynyt: Maalis 01, 2007 15 : 48
- Paikkakunta: Perniö
- Viesti:
Täältä löytyy Velbonin hiilikuitujalustan käyttäjä. Kolhuja on runsaasti. Jalusta on ollut vuoden päivät käytössä.
En ole huomannut mitään ongelmia, vaikka iskuja on luontokuvauksessa tullut ja tulee jatkossakin.
Esim. hiilikuitu virvelivavat menee tosi helposti poikki jos on pienikin kolhu, mutta rasitus tulee vavassa juuri päinvastoin mitä jalustassa.
Gitzon jalustat on varmasti Velboneita kestävämpiä.
En ole huomannut mitään ongelmia, vaikka iskuja on luontokuvauksessa tullut ja tulee jatkossakin.
Esim. hiilikuitu virvelivavat menee tosi helposti poikki jos on pienikin kolhu, mutta rasitus tulee vavassa juuri päinvastoin mitä jalustassa.
Gitzon jalustat on varmasti Velboneita kestävämpiä.