Hiilikuitujalusta: Kestävyys, käyttökokemukset

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Vastaa Viestiin
rolsen

Hiilikuitujalusta: Kestävyys, käyttökokemukset

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Minulla on ollut vuoden päivät käytössäni Gitzon hiilikuitujalusta ja olen siihen varsin tyytyväinen. Kuulapään kanssa systeemi painaa 2.3kg ja on sopivan lyhyt myös repun sivulla/päällä/alla/takana kuljetettavaksi.

Naarmuja näyttää ottavan itseensä melko herkästi, ja olenkin pelännyt näiden naarmukohtien alkavan purkautua/rispaantua. -Tähän saakka ovat kuitenkin pysyneet kasassa ihan nätisti.

Paria kiristysrengasta vaivaa sellainen ongelma, että se hiilikuitujalkaan "pysyvästi" kiinnitetty vastakappale on lähtenyt käytössä ruuvaantumaan tämän renkaan mukaan. Olen sitä sietänyt tähän saakka, mutta jossain vaiheessa pitäisi kait siihenkin reagoida esim. kaksikomponenttiliiman muodossa -vai olisiko sittenkin parempi laittaa jengateippiä..

Mitäs kokemuksia muilla on hiilikuitujalustan kestävyydestä ja käytettävyydestä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Re: Hiilikuitujalusta: Kestävyys, käyttökokemukset

Viesti Kirjoittaja bobotti »

rolsen kirjoitti:
Paria kiristysrengasta vaivaa sellainen ongelma, että se hiilikuitujalkaan "pysyvästi" kiinnitetty vastakappale on lähtenyt käytössä ruuvaantumaan tämän renkaan mukaan. Olen sitä sietänyt tähän saakka, mutta jossain vaiheessa pitäisi kait siihenkin reagoida esim. kaksikomponenttiliiman muodossa -vai olisiko sittenkin parempi laittaa jengateippiä..
Älä sitten tee sitä virhettä, että liimaat samaan aikaan kun se on kasassa tai liimaat kaikki putket samaan aikaan kines niinkuin yhdelle kävi. Hiilikuitu on hyvä liimattava ja jousiammunnassa ne nuolet vallan kasataan kakskomponenttiliimalla eivätkä lähde irti vaikka revitään taulun taustasta irti.

Rispaantuneeseen kohtaan kannattaa hyvin ohuelti pyyhkästä liimaa ettei vesi&mömmö mene kapilaari ilmiön mukana sisälle. Jos meni liian paksusti niin hiastaan pois hienolla santapaperilla. Yleensä noi naarmut ei kyllä leähde minnekkään rispaantumaan sillä se on totaalisesti liima/kuitu mömmöä. Rautasahalla voi sahata ja vasta ihan viimesimmät kuidut saattavat lähteä mukaan(kun nuolia lyhennetään). Tämä on siis nuolipuolen kokemuksista opittua. Tosin jos isku on murskannut perusrakenteen syvälle niin se on menoa.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
rolsen

Re: Hiilikuitujalusta: Kestävyys, käyttökokemukset

Viesti Kirjoittaja rolsen »

bobotti kirjoitti:Älä sitten tee sitä virhettä, että liimaat samaan aikaan kun se on kasassa tai liimaat kaikki putket samaan aikaan kines niinkuin yhdelle kävi. Hiilikuitu on hyvä liimattava ja jousiammunnassa ne nuolet vallan kasataan kakskomponenttiliimalla eivätkä lähde irti vaikka revitään taulun taustasta irti.

Rispaantuneeseen kohtaan kannattaa hyvin ohuelti pyyhkästä liimaa ettei vesi&mömmö mene kapilaari ilmiön mukana sisälle. Jos meni liian paksusti niin hiastaan pois hienolla santapaperilla. Yleensä noi naarmut ei kyllä leähde minnekkään rispaantumaan sillä se on totaalisesti liima/kuitu mömmöä. Rautasahalla voi sahata ja vasta ihan viimesimmät kuidut saattavat lähteä mukaan(kun nuolia lyhennetään). Tämä on siis nuolipuolen kokemuksista opittua. Tosin jos isku on murskannut perusrakenteen syvälle niin se on menoa.
Kiitos, tässä oli aika paljon uutta informaatiota. Komerosta näytti löytyvän Plastic Puddingin Super Epoxya, lienee ok tähän käyttötarkoitukseen? Ilmeisesti kannattaa nuo osat ottaa silleen irti, että saa jengat putsattua hyvin ja varmistettua että kaikki ovat kuivia ennen liimausta -eikä ilmeisesti kannata vääntää liian tiukkaan ;)
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Re: Hiilikuitujalusta: Kestävyys, käyttökokemukset

Viesti Kirjoittaja bobotti »

rolsen kirjoitti: Komerosta näytti löytyvän Plastic Puddingin Super Epoxya, lienee ok tähän käyttötarkoitukseen? Ilmeisesti kannattaa nuo osat ottaa silleen irti, että saa jengat putsattua hyvin ja varmistettua että kaikki ovat kuivia ennen liimausta -eikä ilmeisesti kannata vääntää liian tiukkaan ;)
Riittää. Käytin vastaavaa nuoliin.

Itseasiassa minä yrittäisin liimata ne sopivasti kiinni, että olisi mahdollisuus myöhemminkin purkaa ko liitos. Se on sitten umpipuuta jos menet yltympäriinsä liimaaamaan. Esimerkiksi tuhoutuneiden hiilikuitunuolten kärjet oli otettava irti polttamalla. Ensiksi kynttilän lieskaan ja jos se epoksi pehmeni niin veto ulos. Jos ei tehonnut niin sitten lisää lieskaa(kärjet karkaistu - jos menit ylittämään tietyn lämpötilan(päästöraja) niin teräs pehmeni). En ole alkuunkaan varma miten paljon tuo Gitzon magnesiumvalu kestää lämmittämistä.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
jarit

Viesti Kirjoittaja jarit »

Mun käsittääkseni tehdas vaihtaa putkia tarpeen mukaan mutta ei enää ilmaiseksi kuten "ikuisen takuun aikaan".

Mä otin Gitzon kanssa viime talvena kalliolla reippaat lipat ja jalusta jäin selän & persauksen alle. Muutama olematon skraidu tuli putkiin mutta ei muuta. Seuraavana päivänä menin märkä-kuiva-sukelluspukuja valmistavaan firmaan ja ostin noin 5mm neopreenia sekä sille tarkoitettua liimaa. Putkien ympärille tuli askarreltua siis suojukset. Näitä on kaupallisestikin saatavilla, mutta mun mielestä tuo neopreeni on reilusti tukeva joten päädyin siihen. Ruma on luja....mutta ei sen noin luja tarvitsisi olla ;-)
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

jarit kirjoitti: Mä otin Gitzon kanssa viime talvena kalliolla reippaat lipat ja jalusta jäin selän & persauksen alle. Muutama olematon skraidu tuli putkiin mutta ei muuta.
Väittäsin, että 2 ja 3 luokan Gitzon putkilla lähtee ensiksi henki kuin että putki hajoaa jos ei saa sovitettua sitä sopivasti terävää vasten tai jonkin vipuvarren kautta. Ton travellerinkin pikkujatkot tuntuu paljon paksuimilta kuin nuoliputket.

Alumiini gitzotkin on aika kovaa kamaa. Unohdin, että minlla on reipaasti ulkona jatkeet ja oven mentyä takan kiinni käännyin kohtisuoraan talonsuuntaisesti. Peltinen ovenpieli vääntyi hieman , kylkiluuni otti kipeää ja Gitzosta lähti vähän maalia. Olen ihan rötköttänyt kuvatessa suurella osalla massastani(ei mikään pieni) tota alu gitzoa vasten ja ei mitään oireita mihinkään suuntaan.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
jflaine
Viestit: 29
Liittynyt: Touko 01, 2004 1 : 43

Viesti Kirjoittaja jflaine »

Minullakin alkoi gitzon putkessa runkokierrehylsy pyörimään omia aikojaan. Yritin aikani keksiä hyvää liimaa alumiini/hiilikuituliitokselle mutta lopulta oli helpompi ratkaisu tilata uusi varaosaputki, muistaakseni Tura Scandinavian kautta. Ei ollut ihan ilmainen mutta ei välttämättä olisi olleet mahdolliset tökötitkään. En ollut näköjään yksin ongelmani kanssa joten tämä ketju ei ainakaan ole hyvää mainosta gitzolle. Hintojen perusteella pitäisi kyllä voida vaatia parasta
Nalho
Viestit: 959
Liittynyt: Marras 17, 2003 20 : 44
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Nalho »

Käsittääkseni ne nirhaisut ja kolhaisut tulevat kuljetusten yms. törmäilyjen aikana niihin paksumpiin putkiin?
Onko kukaan koettanut suojata niitä kutistemuovilla? Tuolta ainakin löytyy sellaista http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Kun laittaa vaikka tuota 40 millistä jalan päälle ja lämmittää hiustenkuivaajalla niin se kiristyy jalkaan tiukasti. Sitten vain leikkaa varovasti ylimääräiset pois liitostenholkkien kohdilta. Jos välttämättä haluaa että ne Gizon merkit jäävät näkyviin, niin silloin voi käyttää 50 millistä putkea jota saa läpinäkyvänäkin :) Eihän tuo nyt tietenkään suojaa yhtä hyvin kuin nuo neopreeniviritykset, mutta kyllä se ainakin joiltain nirhaisuilta ja raapaisuilta putkea suojaisi.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Nalho kirjoitti:Käsittääkseni ne nirhaisut ja kolhaisut tulevat kuljetusten yms. törmäilyjen aikana niihin paksumpiin putkiin?
Onko kukaan koettanut suojata niitä kutistemuovilla? Tuolta ainakin löytyy sellaista http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Kun laittaa vaikka tuota 40 millistä jalan päälle ja lämmittää hiustenkuivaajalla niin se kiristyy jalkaan tiukasti. Sitten vain leikkaa varovasti ylimääräiset pois liitostenholkkien kohdilta. Jos välttämättä haluaa että ne Gizon merkit jäävät näkyviin, niin silloin voi käyttää 50 millistä putkea jota saa läpinäkyvänäkin :) Eihän tuo nyt tietenkään suojaa yhtä hyvin kuin nuo neopreeniviritykset, mutta kyllä se ainakin joiltain nirhaisuilta ja raapaisuilta putkea suojaisi.
Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Sauli Särkkä
Viestit: 7019
Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
Paikkakunta: Tupos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

kohan kirjoitti:
Nalho kirjoitti:Käsittääkseni ne nirhaisut ja kolhaisut tulevat kuljetusten yms. törmäilyjen aikana niihin paksumpiin putkiin?
Onko kukaan koettanut suojata niitä kutistemuovilla? Tuolta ainakin löytyy sellaista http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Kun laittaa vaikka tuota 40 millistä jalan päälle ja lämmittää hiustenkuivaajalla niin se kiristyy jalkaan tiukasti. Sitten vain leikkaa varovasti ylimääräiset pois liitostenholkkien kohdilta. Jos välttämättä haluaa että ne Gizon merkit jäävät näkyviin, niin silloin voi käyttää 50 millistä putkea jota saa läpinäkyvänäkin :) Eihän tuo nyt tietenkään suojaa yhtä hyvin kuin nuo neopreeniviritykset, mutta kyllä se ainakin joiltain nirhaisuilta ja raapaisuilta putkea suojaisi.
Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...
Eipä se kutistesukka kauheita paina.


-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Sauli Särkkä kirjoitti:
kohan kirjoitti:
Nalho kirjoitti:Käsittääkseni ne nirhaisut ja kolhaisut tulevat kuljetusten yms. törmäilyjen aikana niihin paksumpiin putkiin?
Onko kukaan koettanut suojata niitä kutistemuovilla? Tuolta ainakin löytyy sellaista http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php
Kun laittaa vaikka tuota 40 millistä jalan päälle ja lämmittää hiustenkuivaajalla niin se kiristyy jalkaan tiukasti. Sitten vain leikkaa varovasti ylimääräiset pois liitostenholkkien kohdilta. Jos välttämättä haluaa että ne Gizon merkit jäävät näkyviin, niin silloin voi käyttää 50 millistä putkea jota saa läpinäkyvänäkin :) Eihän tuo nyt tietenkään suojaa yhtä hyvin kuin nuo neopreeniviritykset, mutta kyllä se ainakin joiltain nirhaisuilta ja raapaisuilta putkea suojaisi.
Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...
Eipä se kutistesukka kauheita paina.


-Sale
Jep
Sittenhän niitä kannattaa laittaa pari kerrosta kaiken varalta vähän niin kuin suojasuotimia...
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Nalho
Viestit: 959
Liittynyt: Marras 17, 2003 20 : 44
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Nalho »

kohan kirjoitti: Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...
Tuskin nyt ihan kohta sentään. Luulisin, että saman kokoisilla ja saman kantavuuden omaavilla hiilikuitu/alumiinijalustoilla on huomattavasti enemmän painoeroa kuin sillä lisäyksellä mikä tulee metrisestä muoviletkunpätkästä, jolla lienee melko ohut seinänvahvuus
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Nalho kirjoitti:
kohan kirjoitti: Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...
Tuskin nyt ihan kohta sentään. Luulisin, että saman kokoisilla ja saman kantavuuden omaavilla hiilikuitu/alumiinijalustoilla on huomattavasti enemmän painoeroa kuin sillä lisäyksellä mikä tulee metrisestä muoviletkunpätkästä, jolla lienee melko ohut seinänvahvuus
En osaa oikein spekuloida grammojen määrästä mutta jotenkin tuntuu turhalta lähteä näitä suojelemaan.
Omaa on kuljetettu ympäri maailmaa eikä siinä ole sen kummempia käytön jälkiä. Muutama naarmu mutta niitä aina tulee.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Nalho
Viestit: 959
Liittynyt: Marras 17, 2003 20 : 44
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Nalho »

kohan kirjoitti: Omaa on kuljetettu ympäri maailmaa eikä siinä ole sen kummempia käytön jälkiä. Muutama naarmu mutta niitä aina tulee.
Ihan vain sen takia kirjoitin, kun kerran joku tuntuu siitä huolta kantavan, että nähtävästi löytyy toinenkin mahdollisuus kuin tämä:
bobotti kirjoitti:
Rispaantuneeseen kohtaan kannattaa hyvin ohuelti pyyhkästä liimaa ettei vesi&mömmö mene kapilaari ilmiön mukana sisälle. Jos meni liian paksusti niin hiastaan pois hienolla santapaperilla. Yleensä noi naarmut ei kyllä leähde minnekkään rispaantumaan sillä se on totaalisesti liima/kuitu mömmöä. Rautasahalla voi sahata ja vasta ihan viimesimmät kuidut saattavat lähteä mukaan(kun nuolia lyhennetään). Tämä on siis nuolipuolen kokemuksista opittua. Tosin jos isku on murskannut perusrakenteen syvälle niin se on menoa.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

kohan kirjoitti:
Nalho kirjoitti:
kohan kirjoitti: Ja kohta jalusta onkin yhtä painava kuin alumiininen...
Tuskin nyt ihan kohta sentään. Luulisin, että saman kokoisilla ja saman kantavuuden omaavilla hiilikuitu/alumiinijalustoilla on huomattavasti enemmän painoeroa kuin sillä lisäyksellä mikä tulee metrisestä muoviletkunpätkästä, jolla lienee melko ohut seinänvahvuus
En osaa oikein spekuloida grammojen määrästä mutta jotenkin tuntuu turhalta lähteä näitä suojelemaan.
Omaa on kuljetettu ympäri maailmaa eikä siinä ole sen kummempia käytön jälkiä. Muutama naarmu mutta niitä aina tulee.
Ei niitä millään suojata tarvitse. Tuo neopreeni on ainakin yhdessä koivessa suositeltava, koskapa se on miellyttävä ja talvella tassuun lämmin. Alujalka kun hohkaa kylmää tumpun läpikin, hiilijalasta ei ole kokemuksia tässä mielessä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Nalho kirjoitti:Käsittääkseni ne nirhaisut ja kolhaisut tulevat kuljetusten yms. törmäilyjen aikana niihin paksumpiin putkiin?
Käytön aikana noita enimmäkseen on tullut, lähinnä niihin osiin, mitkä milloinkin ovat alimpina. Jos jalustaa pystyttelee kivikossa tai purossa, niin eipä noilta kivinirhaumilta oikein voi välttyä -ainakaan elukkakuvauksissa, maisemat ja kasvit mahdollistavat yleensä paremman koordinoinnin jalustan liikuttelujen suhteen.

Mahtaisiko tuo jflaineen mainitsema "runkokierrehylsy" olla juuri se osa, mikä minullakin on omastani irtoillut.. Kun se lähtee seuraavan kerran irti, niin tuikkaan komponenttiliimalla kiinni.
säyne
Viestit: 946
Liittynyt: Maalis 01, 2007 15 : 48
Paikkakunta: Perniö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja säyne »

Täältä löytyy Velbonin hiilikuitujalustan käyttäjä. Kolhuja on runsaasti. Jalusta on ollut vuoden päivät käytössä.
En ole huomannut mitään ongelmia, vaikka iskuja on luontokuvauksessa tullut ja tulee jatkossakin.
Esim. hiilikuitu virvelivavat menee tosi helposti poikki jos on pienikin kolhu, mutta rasitus tulee vavassa juuri päinvastoin mitä jalustassa.

Gitzon jalustat on varmasti Velboneita kestävämpiä.
Vastaa Viestiin