Salamaheijastimet

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
M.B.

Salamaheijastimet

Viesti Kirjoittaja M.B. »

Jatketaanpa asian pyörittelyä täällä.
MattiH kirjoitti:
M.B. kirjoitti:....Lumiquest Big Bounce heijastin, liian iso ja painava ollakseen käyttökelpoinen....
...
Salamapuolelle kaipaisin jotain oikeasti toimivaa ratkaisua valon pehmentämiseen silloin, kun katon kautta heijastaminen ei ole mahdollista, mutta yritän toisaalta nykyään olla hankkimatta enää lisää turhia vekottimia kaappien täytteeksi. Koska 5600:n välähdyspää ei lukkiudu yläasentoon, pitäisi heijastimen olla selvästi kevyempi kuin Big Bouncer. Olisiko Matilla antaa vinkkejä?
Sto-Fenin muovikuppi olisi kätevin, mutta se vaatii jonkin heijastavan pinnan. Ehkäpä Kamera-lehden myymä paljon pienempi Pocket Pouncer ajaisi saman kuin Big Bouncer. Eilen kun otin työpaikan pikkujouluissa sillä kuvia, niin aika moni kehui yhdistelmää suorastaan pelottavan näköiseksi. Ei ollut mahdollista heijastaa salamaa yhtään mistään. En ollut yhtään tyytyväinen jälkeen.

Lumiquest, Sto-Fen tai salamaheijastin on mainittu diginewseissä aika monta kertaa, sinunkin nimesi on yhden ns. uutisen yhteydessä.
Tässä onkin ns. runsauden pula, jostain uudesta heijastimesta on maininta aina muutaman kuukauden välein, mutta Lumiquestin Big Bouncea kokeiltuani olen jäänyt miettimään, onko niistä paljoakaan iloa. Jos katto on vaalea ja sopivalla korkeudella, puhdas katon kautta heijastus tai salama ~45° kulmaan, jolloin kohde saa suoraakin valoa, futaa aika hyvin. Ongelmat alkavatkin silloin, kun katto ei ole sopivalla etäisyydellä tai se on väärän värinen. Noissa tapauksissa valoa hajottavista "muovikipoista" ei taida olla hyötyä ja pienten, taskukokoistenkin heijastimien hyöty epäilyttää, kun kömpelö Big Bouncekaan ei niin ihmeellisesti valoa pehmennä.

Niinpä olenkin alkanut miettiä hieman järeämpiä heijastimia - jos salamaan kiinnitettävät eivät toimi, niin miten olisi sateenvarjoheijastin tai vastaava? Studiosalamasettiä en aio hankkia, joten heijastimiin pitäisi saada kiinni tavallinen salama, mikä Minolta tapauksessa tarkoittaa normaalia jalustakierrettä salamakengän sijaan (kierteeseen kiinnitetään sovite Minoltan salamakengälle). Vielä parempi olisi, jos koko virityksen saisi rakennettua normaalin kamerajalustan varaa, koska valaisinjalustojen raahaaminen vesittää pahasti kevyen digikameran idean.

Onko kellään kokemuksia tällaisista heijastinvirityksistä tavallisten salamien kanssa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Minultakin tuollainen pocket-bouncer löytyy, enkä oikein ole siihen ollut tyytyväinen, paitsi ihan lähikuvauksessa. Suoralla salamalla saa melkein yhtä hyvän tuloksen, kun valitsee kuvauspaikan hyvin.

Heijastimet ja kupit pehmentävät valoa, mutta katon kautta salaman saa myös tulemaan hiukan sivulta. Itse olen alkanut kallistua ajatukseen, että tämä on se tärkeämpi asia, varsinkin kun nyt olen kokeillut studiosalaman kanssa kuvaamista. Vinosta tuleva valo muotoilee kohdetta ja takavarjot siirtyvät sivulle tai alas eivätkä näy kuvassa.

Silloin tällöin, kun olen kehdannut, olen pitänyt kuvausreissulla mukana Etolasta löytynyttä 5 euron täysin valkoista sateensuojaa. Kun kamera on jalustalla, voi sateensuojaa pitää yhdellä kädellä ylempänä hiukan kameran takana ja suunnata salaman siihen. Valo heijastuu kohteeseen varjon sisäpinnasta. Toinen mahdollisuus on pitää varjoa kameran etupuolella yläviistossa ja antaa salaman mennä varjon läpi. Varjo syö valoa, mutta toimii ulkonakin. Käsivaralla kuvatessa kädet eivät oikein tahdo riittää varjon pitämiseen.

Olen myös käyttänyt varjoa pienenä varjostimena liian kirkkaassa auringonvalossa Joskus oli kyllä hiukan koomista, kun ulkomainen turistiryhmä jäi ihmettelemään kirkkaassa auringonvalossa valkoisen sateenvarjon alle piiloutunutta kuvaajaa, joka yritti kuvata etanaa valkoisella kukalla.
M.B.

olli R kirjoitti:Minultakin tuollainen pocket-bouncer löytyy, enkä oikein ole siihen ollut tyytyväinen, paitsi ihan lähikuvauksessa. Suoralla salamalla saa melkein yhtä hyvän tuloksen, kun valitsee kuvauspaikan hyvin.
Eli aivan niin kuin olin ajatellutkin homman toimivan.
olli R kirjoitti:Silloin tällöin, kun olen kehdannut, olen pitänyt kuvausreissulla mukana Etolasta löytynyttä 5 euron täysin valkoista sateensuojaa. Kun kamera on jalustalla, voi sateensuojaa pitää yhdellä kädellä ylempänä hiukan kameran takana ja suunnata salaman siihen.
Minä ajattelin päinvastaista ratkaisua, heijastin jalustan varaan ja kamera kädessä. Onnistuin jopa löytämään sopivannäköisen värkin salaman ja heijastimen yhteenliittämiseen:

http://www.simjophoto.com/simjoshop/pro ... 5Fid=38964

Jos en noita tietoja ihan väärin tulkinnut, niin salama kiinnitetään normaalilla varttituuman kierteellä (eli juuri niin kuin halusin) eikä jalustaan kiinnityksenkään pitäisi olla liian tuskallinen toteuttaa - tarvitsen vain kierteeseen kiinnitettävän tapin, johon tuo häkkyrä puolestaan kiristetään kiinni.

Onko kellään tietoa tämän tai vastaavien sovittimien myyjästä Suomessa? (tietysti, parilla puhelinsoitollahan homma selviää). Entä millaisissa hinnoissa oikeat sateenvarjoheijastimet liikkuvat, jos ei käy tuuri Etolan kanssa?
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Totta kai, jos pystyy laittamaan salaman telineeseen, niin tulos on parempi vaikka ilman sateenvarjoakin. Lähinnä ongelma onkin, että tarvitset synkkajohdon tai langattoman laukaisimen ja tavaraa on enemmän roudattavana. Tuo sateenvarjoratkaisuni on ollut käytössä lähinnä, jos on kevyillä kamoilla liikkeellä.

Jalustoja, salamajalkoja ja heijastimia pitäisi löytyä kaupasta. Voisi kokeilla Finlandia-kuvaa (taitaa olla Olympus Finland nyt) tai Salamaselännettä Tamperella.
Profitech on myös harrastellut erilaisia valaisutarpeita, mutta näyttävät pitävän loppuunmyyntiä. Sateenvarjoja on ainakin:
http://www.profitech.fi/profitech/fin/frameset.htm
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Lähetin eilen Profitechin pitäjälle sähköpostia. Tämä Tomppa taisi vastata, että ei ole nyt viikkoon (ensi viikko?) paikalla.

Yksi yhteistilaus on vielä lähdössä Englantiin, ensi vuoden alussa. Hinnat ovat olleet niin edullisia, että varmaan ostan tuon tilauksen yhteydessä jotain ns. kotistudiota varten.
M.B.

olli R kirjoitti:Totta kai, jos pystyy laittamaan salaman telineeseen, niin tulos on parempi vaikka ilman sateenvarjoakin. Lähinnä ongelma onkin, että tarvitset synkkajohdon tai langattoman laukaisimen ja tavaraa on enemmän roudattavana.
Nou hätä, langaton ohjaus on Minoltan kamoissa vakiona. Ehkä miehessä vika, mutta kameran päältä sivuunkin siirretyn salaman valo on tosi kovaa tekee pahat varjot.

Kiitokset vihjeistä. Ainakin profitechin hinnat vaikuttivat ihan siedettäviltä. Odotin pahempaa, koska pikkunippelienkin hinnat ovat välillä aika järkyttävät.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

M.B. kirjoitti:Ehkä miehessä vika, mutta kameran päältä sivuunkin siirretyn salaman valo on tosi kovaa tekee pahat varjot.
Juuh, varsinkin jos on takana seinä lähellä. Toisaalta kovalla sivuvalolla saadaan kasvot varjostettua toiselta puolelta mukavasti.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Tilasin tänään sateenvarjon ja yhden UV-suotimen Profitechilta. Hintaa pienemmällä sateenvarjolla vain 19 €!
Vastaa Viestiin