Näytönohjain
-
Näytönohjain
Pitäisi päivittää konetta kuvankäsittelyä ajatellen ja törmäsin aika edulliseen näytönohjaimeen joka pohjautuu nVidian FX5200 piirisarjaan. Kysynkin, onko kellään kokemusta kyseisellä piirisarjalla varustetusta näytönohjaimesta, lähinnä tietenkin 2d-kuvanlaatua ajatellen.
-
Itselläni oli aikanaan usempikin NVIDIAN piirisarjaan pohjautuva kortti (mm. GeForce 4 460-sarja ja GeForce 2 400-sarja). Kyllästyin korttien vinkuviin tuulettimiin ja etsiskelin hiljaista korttia tilalle. Samoihin aikoihin aloittelin digikuvausta ja 2D-kuvanlaatu oli yksi valinta kriteeri kortille. Päädyin silloin ATI:n 9000 sarjan korttiin. Täytyy myöntää että puheet ATI:n paremmasta kuvanlaadusta pitivät ainakin minun kohdallani paikkaansa. Kuva on mielestäni huomattavasti terävämpi ja värit ovat paremmat (siis ihan silmämääräinen arvio). Kunhan tässä korttia taas vaihdan en aio katsoakkaan NVIDIAn suuntaan vaan valinta on varmasti ATI:n piirisarjaan pohjautuva kortti...
-
- Viesti:
Sellainen lisäys vielä, että piirisarjan ja siinä olevan ramdacin lisäksi kuvanlaatuun vaikuttaa huomattasti kortin vga-ulostulosta vastaavan osan suunnittelu ja komponenttien laatu.
Ja monesti pätee, että kalliimmalla saa parempaa laatua, kun vertaillaan kahta samalla piirillä olevaa näytönohjainta.
Omasta kokemuksesta ATI:n Radeon 8500 oli selvästi parempi kuin Connect3D:n Radeon 9100(joka on käytönnössä R8500) ja Jokumuumerkin Radeon 9000. Testiresoluutiona 1792x1344@85Hz.
Eli jos haluaa varmuuden, niin pitää melkeinpä testata omalla näytöllä miltä kortti näyttää. Mutta onneksi kohta päästään eroon tästäkin vaivasta kun kuva liikkuu digitaalisena näytölle saakka.
Ja monesti pätee, että kalliimmalla saa parempaa laatua, kun vertaillaan kahta samalla piirillä olevaa näytönohjainta.
Omasta kokemuksesta ATI:n Radeon 8500 oli selvästi parempi kuin Connect3D:n Radeon 9100(joka on käytönnössä R8500) ja Jokumuumerkin Radeon 9000. Testiresoluutiona 1792x1344@85Hz.
Eli jos haluaa varmuuden, niin pitää melkeinpä testata omalla näytöllä miltä kortti näyttää. Mutta onneksi kohta päästään eroon tästäkin vaivasta kun kuva liikkuu digitaalisena näytölle saakka.
-
Voi olla että komponenteissa on eroja,mutta en usko että massatuotannossa olevissa VGA porteissa ne ovat kovinkaan suuria. Se on loppujenlopuksi vain standardi mallin liitin ja niitä kun muutama miljoona kappale ladotaan näytänohjaimiin vuodessa en usko että kortinvalmistaja alkaa siinä hirveästi säästelemään... Voi olla että olen kyllä väärässäkin =;-)
Suunnittelu on sitten jo asia erikseen. Piirin voi tehdä monella tavalla oikein mutta mikä on sitten se tehokkain ratkaisu, siinä se ongelma tulee... Varsinkin komponenttien määrä ratkaisee ja yleensä se pyritään minimoimaan ... jopa laadun kustannuksella...
Itse olen käyttänyt sekä 8500 ja 9100 sarjan "raadoneita" ja itse en niissä oikeastaan huomannut eroja. 8500 kortti oli ATI:n oma ja 9100 oli Sapphiren tekemä. Tosin resoluutio oli 1152x 864@85Hz (17" näyttö). Nykyinen korttini on myös Sapphiren tekemä ja kelpaa noilla pienemmillä resoilla vallan mainiosti. En edes epäile että jos reso nostettaisiin esim. 1792x1344@85Hz alkaisi 9000 sarja jäämään 8500:lle ja 9100:lle....
Olisihan niitä kortteja mukava testata omallakin koneella, mutta yleensä ei nuo kauppiaat ole kovinkaan halukkaita antamaan kortteja "lainaan".
Miten tuo väylän muuttuminen digitaaliseksi muuttaa korttia? Millainen liitin standardi tulee olemaan?
Suunnittelu on sitten jo asia erikseen. Piirin voi tehdä monella tavalla oikein mutta mikä on sitten se tehokkain ratkaisu, siinä se ongelma tulee... Varsinkin komponenttien määrä ratkaisee ja yleensä se pyritään minimoimaan ... jopa laadun kustannuksella...
Itse olen käyttänyt sekä 8500 ja 9100 sarjan "raadoneita" ja itse en niissä oikeastaan huomannut eroja. 8500 kortti oli ATI:n oma ja 9100 oli Sapphiren tekemä. Tosin resoluutio oli 1152x 864@85Hz (17" näyttö). Nykyinen korttini on myös Sapphiren tekemä ja kelpaa noilla pienemmillä resoilla vallan mainiosti. En edes epäile että jos reso nostettaisiin esim. 1792x1344@85Hz alkaisi 9000 sarja jäämään 8500:lle ja 9100:lle....
Olisihan niitä kortteja mukava testata omallakin koneella, mutta yleensä ei nuo kauppiaat ole kovinkaan halukkaita antamaan kortteja "lainaan".
Miten tuo väylän muuttuminen digitaaliseksi muuttaa korttia? Millainen liitin standardi tulee olemaan?
-
-
-
Itselläni käytössä Matrox Millenium G550 (32M) jo muutaman vuoden käytössä ja edelleen erittäin tyytyväinen...2d kuva on "järkyttävän" hyvä. Näyttönä Samsung SyncMaster 152s littu..ja ainut harmistus on ettei se sisällä digisisäänmenoa, joka kortissa on toiselle näytölle. Ja hyvän 2d kortinhan ei tarvitse maksaa maltaita. http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.asp?TID=5524 (tosin pelikortiksi G550:stä ei ole)
Näyttöni olen "kalibroinut" mukana tulleella NaturalColor ohjelmalla ja sain mielestäni siitä toimivan... Kuvat jotka teen tällä näytöllä, näkyy suht. samankaltaisena toisissakin (putki) näytöissä. Joten toistaiseksi olen tyytyväinen kokoonpanoon.
Simo
www.wildkite.net
Näyttöni olen "kalibroinut" mukana tulleella NaturalColor ohjelmalla ja sain mielestäni siitä toimivan... Kuvat jotka teen tällä näytöllä, näkyy suht. samankaltaisena toisissakin (putki) näytöissä. Joten toistaiseksi olen tyytyväinen kokoonpanoon.
Simo
www.wildkite.net
-
Tuosta kortista en osaa sanoa mitään, mutta PCI-väylään sopivat kortit ovat aika harvassa. Tuo pärjääminen on vähän yksilöllinen juttu... Riippuu mitä odotat näytönohjaimelta.JaniM kirjoitti:Minkälaista Matroxin vanhempaa korttia kannattais alkaa metsästää? Nyt olis MGA Millenium II 4Mb PCI. Pärjääkö tällä vai olisko muita hyviä ehdokkaita PCI-väylään?
Gichin Funakoshi:
"Kun haaskalinnut hyökkäävät ne lentävät matalalla ojentamatta siipiään. Kun villihärät aikovat hyökätä, ne kyyristyvät alas ja painavat korvansa päätä vasten. Samoin kun viisas aikoo toimia, hän näyttää aina hieman tyhmältä."
"Kun haaskalinnut hyökkäävät ne lentävät matalalla ojentamatta siipiään. Kun villihärät aikovat hyökätä, ne kyyristyvät alas ja painavat korvansa päätä vasten. Samoin kun viisas aikoo toimia, hän näyttää aina hieman tyhmältä."
-
Olen ostellut Huuto.Net :istä muutaman Matroxin Millenium II PCI -kortin, aina kun sellaisia on sattunut vastaan tulemaan, kun on tottunut käyttämään koneita tupla ja triplanäytöillä. Ei sitä enää osaa oikein yhdellä ruudulla töitä tehdäkään. WinXP:ssä hän tuo useamman näytön kanssa duunailu onnistuu kovin helposti.
Valitettavasti useimmat noista Milleniumeista on vain 4 Mt muistilla, isommat on melkoisia harvinaisuuksia ja lisämuistikortit ovat/ovat olleet sikakalliita.
Valitettavasti useimmat noista Milleniumeista on vain 4 Mt muistilla, isommat on melkoisia harvinaisuuksia ja lisämuistikortit ovat/ovat olleet sikakalliita.
-
Mulla itselläni on vanhassa koneessa MM 2 8MB-muistilla. Enkä aio siitä luopua. Näyttö vaan täytyisi vaihtaa.
Suosittelen näytöksi samaa littua mitä esim. G4 macit käyttävät. Sitä saa tietääkseni halvempana Formac -versiona. Sama näyttö mutta haukattu omppu puuttuu. Paras näyttö mitä itse olen koskaan käyttänyt.
Suosittelen näytöksi samaa littua mitä esim. G4 macit käyttävät. Sitä saa tietääkseni halvempana Formac -versiona. Sama näyttö mutta haukattu omppu puuttuu. Paras näyttö mitä itse olen koskaan käyttänyt.
Tomi Toivonen
-
Sen verran puutun viestin kulkuun että, kaivelin laatikkoa ja löysin 3 PCI väyläistä Matroxia mallit ovat:
G2+/MILA/8 BI/20 2kpl
MIL2P/4/220 1 kpl
MIL2P:ssä on VGA:n lisäksi VIDEO ulostulo joku vanha liittimiä 2 rivissä (ns D-liitin)
Jos kiinnostusta niin kysyä saa, toimivuudesta en tiedä
G2+/MILA/8 BI/20 2kpl
MIL2P/4/220 1 kpl
MIL2P:ssä on VGA:n lisäksi VIDEO ulostulo joku vanha liittimiä 2 rivissä (ns D-liitin)
Jos kiinnostusta niin kysyä saa, toimivuudesta en tiedä
300D+Intoa
-
Oli toi Formac vähän turhan arvokas, tyylikäs kyllä.
Mites muita tollasia harrastelija ystävällisiä (CRT)näyttöjä? Noin 300 euron luokassa, onko edes mitään hyviä? Kattelin tossa jotakin Hitachin ja sit Samsungin se testivoittaja näyttöjen hintaa.
Siinä munkin kortissa oli kaks liitintä, mut pitää tarkistaa minkälainen se toinen on. Oli kyllä erilainen, kuin näytölle tuleva, sekä erivärinen. Olikohan sininen. Onko se sit joku video ulostulo?
Voikos sitä johonkin käyttää? Täytyy ettiä jostakin manuaalit netistä, kun tossa ei oo mitään.
Mites muita tollasia harrastelija ystävällisiä (CRT)näyttöjä? Noin 300 euron luokassa, onko edes mitään hyviä? Kattelin tossa jotakin Hitachin ja sit Samsungin se testivoittaja näyttöjen hintaa.
Siinä munkin kortissa oli kaks liitintä, mut pitää tarkistaa minkälainen se toinen on. Oli kyllä erilainen, kuin näytölle tuleva, sekä erivärinen. Olikohan sininen. Onko se sit joku video ulostulo?
Voikos sitä johonkin käyttää? Täytyy ettiä jostakin manuaalit netistä, kun tossa ei oo mitään.
Onks tää 8 meganen? Ja mikä toi tyyppi on tarkalleen tai merkki? Kun on vähän hepreaa noi laitemerkinnät, kun tulee autoja enemmänkin laitettua, kuin tietokoneita.G2+/MILA/8 BI/20 2kpl
-
Jeps, G2+/MILA/8 BI/20 on 8MB kortti missä ei ole kuin yksi ulostulo (sininen) VGA liitin kun taasen MIL2P/4/220 on 4 MB kortti jossa on se samainen VGA liitin ja se toinen on musta, kait sitä vois johonkin käyttää. Tämä on pelkkä villi arvaus oliskohan se johonkin vanhaan MAC koneeseen tms. Pitää etsiä manuaalit jostain vielä niin siellä varmaan kerrotaan.
Se mikä ihmetyttää nyt kun katselin niitä kortteja niin Matrox Millenium 2P:ssä on kortilla painatuksien mukaan 64 bit grafiikkapiiri, pitää ottaa kuva ja laittaa näytille jos joku muu osaisi kertoa mitä muuta se voi tarkoittaa.
Se mikä ihmetyttää nyt kun katselin niitä kortteja niin Matrox Millenium 2P:ssä on kortilla painatuksien mukaan 64 bit grafiikkapiiri, pitää ottaa kuva ja laittaa näytille jos joku muu osaisi kertoa mitä muuta se voi tarkoittaa.
300D+Intoa