Mikä kohtuuhintainen TFT monitori kuvankäsittelyyn ?

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Vastaa Viestiin
JiipeeX

Mikä kohtuuhintainen TFT monitori kuvankäsittelyyn ?

Viesti Kirjoittaja JiipeeX »

Kertokaapas mitä 17-19" TFT monitoria suosittelisitte hintaluokassa max 350 EUR kun käyttötarkoituksena on nettisurffailun lisäksi myös kuvankäsittely. Näytön nopeudella ei ole niin väliä kun tuo pelikäyttö on enemmän satunnaista mutta kontrasti, värintoisto ja katselukulmat olisi hyvä olla kunnossa. Tiedän ... eihän tuolla rahalla nyt ihmeitä saa, varsinkaan tuossa 19" kokoluokassa, mutta kun on kovin rajallinen tuo budjetti. Jos jokin vähinten huono malli löytyisi ; ).

Kiitollisena otan vastaan myös linkkejä ulkomaisten lehtien yms. testeihin jossa kyseisen koko/hintaluokan laitteita on testailtu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
slc

Viesti Kirjoittaja slc »

17" ja 19" monitoreissa on sama resoluutia (1280x1024) lukuunottamatta Eizon monitoreja. En näe hirveästi järkeä 19" TFT-monitoriin jos ei näkö ole huono tai muuten vaan tarvitse "jatketta" :)

Viewsonicilta esim VP171S tai 171B. Ylimalkaankin aina se kallein malli... Halpis-TFT:t ovat kontrastiltaan surkeita.
Artificial intelligence is no match to natural stupidity
datekk

Viesti Kirjoittaja datekk »

Minä myös olen hankkimassa tuon hintaista näyttöä. Olen harkinnut samsungin uutta 173p+ mallia, kontrasti siinä on 1:1500, suurin mitä lcd-näytöissä tällä hetkellä tiettävästi on. Hintaa tuolla hiljattain myyntiin tulleella monitorilla näyttää olevan 365 euroa mbnetin hintaseurannassa.
Myös paneelin tyyppi, oli se sitten tn, pva/mva tai ips, vaikuttaa kuvanlaatuun. Tällä hetkellä mva/pva (myös tuo 173p+) näyttäisi tarjoavan parasta kuvaa. Lisää tyypeistä voi lukea vaikka tuolta:

http://www.xbitlabs.com/articles/other/ ... guide.html

173p+:
http://www.samsung.com/fi/products/moni ... 3pplus.asp

paneelityypit merkeittäin: http://www.prad.de/guide/hersteller_start.html
-EeKe-

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

Muropaketin rauta-osiossa on TFT näytöt FAQ ja 19" TFT näyttötopic joista löytyy tekstiä enemmän kuin jaksaa lukea, pitäisi itsekin pitkästä aikaa lukea ja katsoa missä mennään.

http://murobbs.muropaketti.com/forum.jsp?forum=2
Anselmus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anselmus »

Kävin tuossa paikallisessa Mustassa Pörssissä testailemassa littunäyttöjä. Siellä oli rinnakkain Eizon L767 sekä neljä muuta littua (olisko ollut LG, Samsung, Viewsonic,....). Laiton muutaman testikuvan menemään ja erot oli aika dramaattiset. Vain Eizo pystyi näyttämään testikuvat silminnähden neutraalina. Kaikilla muilla näytöillä kuvat oli enemmän tai vähemmän sinisen, punaisen tai keltaisen sävyisiä.
Laitoin vielä ruudun täydeltä mustaa ja jopa myyjäkin sanoi: oho! Vain Eizon ruutu näytti mustalta, muilla se oli jotain harmaan sävyä jossa pahimmillaan näkyi taustavalon vuotaminen todella pahasti. Erot oli todella selkeät.
Laadulla on vain hintansa, Eizo oli tuplasti kalliimpi.
JiipeeX

Viesti Kirjoittaja JiipeeX »

Kiitos datekk linkeistä, oli paljon luettavaa, mutta löytyi myös paljon tietoa laitteiden perustekniikasta. Näyttöjä myydään nykyään vain millisekunneilla mutta itseasiassa se näyttäisi olevan kaikkein vähiten kuvanlaatuun vaikuttava asia.

Löysin myös itse mielenkiintoisen testin jossa on käyty uudehkoja paneeleita läpi. Voittajana oli Viewsonicin VP191b 8 ms jota olen käyttänyt töissäkin ja ei voi kun kehua. Kallis tosin itselle hankittavaksi. Samaisessa testissä oli Fujitsu-Siemensin C19-4, joka käyttää samaa paneelia viewsonicin kanssa mutta pitäisi olla selvästi edullisempi. Saatavuus täällä suomessa on vähän heikko. Samassa testissä oli myös F-S:n P-19-2 malli, jossa sama paneeli kuin samsungin 193P+ näytössä, suhtautuivat siihen aikalailla varauksin.

http://www.behardware.com/articles/572- ... ps-va.html
jlauha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jlauha »

Vanha kunnon 19" Syncmaster putkinäyttö alkaa hiipua ja ajattelin hommata tilalle TFT-näytön (lähinnä säästämään pöytätilaa). Onko kenelläkään kokemusta Samsungin SyncMaster 214T näytöstä?

http://www.samsung.com/fi/products/moni ... 0/214t.asp
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Jos puhutaan TFT-näytöistä ja kuvankäsittelystä, niin suosittelen vain ja ainoastaan Eizoa.
Anselmus
Viesti:

Olen samoilla linjoilla JuhaM:n kanssa. Jos jätetään ne aivan huippu pro littunäytöt pois laskuista niin uskon, että Eizo on käytännössä se paras valinta kuvankäsittelyyn.
Itse L768:n omistajana voin sanoa, että paluuta CRT-näyttöön ei itselläni enää ole. Musta on mustaa, valkoinen on valkoista, harmaa on harmaata ja värit kohdallaan. Monipuoliset säätömähdolisuudet värilämpötilaa ja gammaa myöden.
Ja voi sillä pelatakin...... :)
datekk

Viesti Kirjoittaja datekk »

Kusti polki ja toi mainitsemani Samsungin 173p plussan. Olen katsellut monttua nyt pari päivää, ja täytyy sanoa että olen kyllä ihan monttu auki. Kuva on aivan erinomainen.

Musta on päivällä aivan mustaa, ainoastaan pilkkopimeässä kun pistää monitorin päälle, saattaa huomata taustavalon syttymisen.

Video/pelikäytössä ei minkäänlaista häntimistä. Olen "rääkännyt" monitoria lukuisilla hektisillä musiikkivideoilla, mutta kuva on häntimätön ja erinomainen kaiken aikaa. Häntimistä huomaa ainoastaan jonkinlaisena epätarkkuutena nettisivua hitaasti vieritettäessä.

Olin erittäin skeptinen monitorin suhteen, sillä pari vuotta sitten tilaamani (ja pian palauttamani..) samsungin littumonitori oli järkyttävä pettymys: kuva oli aivan kauhea, mustasta ei voinut puhua, jpg-kuvien pakkausartifaktit näkyivät huoneen toiselle puolelle, ja divx-videot olivat katsomiskelvotonta puuroa.
Oletin näiden "tarkkuusongelmien" johtuvan lcd-näyttöjen perusrakenteesta, ei huonosta näytöstä. Nyt 173p+:ssa katsellessa kuvat ja huonostikin pakatut videot näyttävät aivan samalta kuin kuvaputkella. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta kyllä tätä katselee mielikseen oledejä ja sedejä odotellessa..

Jarkko
TPA

Viesti Kirjoittaja TPA »

Fimekon poistonurkassa on LaCien 18" 1kpl hintaan 350,-

*sensuroitu* Fimeko tuskin myy.

Edit: hauska sensuuri automaatti :)
And God said "Let there be light",
and he divided the light into 10 zones
-Ansel Adams
iiuu

Viesti Kirjoittaja iiuu »

Anselmus kirjoitti:Olen samoilla linjoilla JuhaM:n kanssa. Jos jätetään ne aivan huippu pro littunäytöt pois laskuista niin uskon, että Eizo on käytännössä se paras valinta kuvankäsittelyyn.
Itse L768:n omistajana voin sanoa, että paluuta CRT-näyttöön ei itselläni enää ole. Musta on mustaa, valkoinen on valkoista, harmaa on harmaata ja värit kohdallaan. Monipuoliset säätömähdolisuudet värilämpötilaa ja gammaa myöden.
Ja voi sillä pelatakin...... :)
Pätevätkö nuo kehut myös Eizon halvempiin 17" 350-400 € littuihin?
Anselmus
Viesti:

Toki, halvin taitaa olla L568, noin 400 euroa. Taitaa kaikissa Eizon uudemmissa malleissa olla täydelliset säätömahdollisuudet.
jussiv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussiv »

Minuakin uusi näyttö kiinnostaa, erityisesti Eizon littuja olen silmäillyt ahnaasti. Esimerkiksi Eizon s1910 voisi olla hyvä valinta, vaikuuttaa muuten samalta kuin 768 mutta vasteajasta on rukattu puolet pois. Ja kun hinta on samaa luokkaa, vaikuttaa se parhaalta näistä kahdesta.

Mitä itse ehdottaisitte kuvankäsittelykäyttöön hintaluokassa 550e?

Eizon speksejä kiinnostuneille:

http://www.eizo.com/products/lcd/s1910/spec.asp
http://www.eizo.com/products/lcd/l768/spec.asp
Parta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Parta »

Kuis olis tälläinen? Pongasin Pingstatesta.

Delli pisti hintoja alas
Meikä heittää parasta shittiä kun istun kakalla
Flickr galleria
Vastaa Viestiin