Kamera vyölle - mitkä ovat vaihtoehdot?

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
aaxxiiss83

Kamera vyölle - mitkä ovat vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja aaxxiiss83 »

Olen etsimässä ratkaisua, jonka avulla saisin kameran kuvaustilanteessa hetkeksi vyölle roikkumaan.

En pidä kaularemmeistä; tällä hetkellä käytössä on rannehihna, joka ergonomialtaan sopii minulle paremmin. Kuvatessa tulee kuitenkin paikoin tarve saada molemmat kädet vapaaksi, esim. säätäessä valoja tai ohjatessa mallia tms. Tällöin olisi kätevää saada kamera hetkeksi pois tieltä.

Toistaiseksi vastaan on tullut pari vaihtoehtoa:
http://www.spiderholster.com ja https://peakdesignltd.com/capture/

Näistä Peak Designin Capture vaikuttaa näppärämmän kokoiselta ja on myös hinnaltaan edullisempi. Olisiko kenelläkään kokemuksia näistä tuotteista tai osaatteko suositella joitain muita vaihtoehtoja?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Mark-setä esittelee eri malleja. Lisäksi ennen hankintoja voi käyttää perinteistä tapaa ja pujottaa kantohihnan olkapään alle.
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Ei omakohtaista kokemusta mutta tuota spiderholsteria joku on mulle kehunut. Kerro sitten kokemuksia, päädyit sitten kumpaan tahansa, tarkoitus on ollut kans jossain vaiheessa ottaa tuollainen kokeiluun :)
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla on ykköskamerassa joustava pikalukollinen OP-Tec hihna josta en luopuisi ja kakkosrunko roikkuu Black Rapidilla. Mun mielestä hyvä yhdistelmä.
Sudiokäytössä kaikensorttiset hihnat on persustasta, joten ne pitää saada helposti irti.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

No just studioon ajattelin itelle tuota, mulla on hihnana kans tuo blackrapid, mutta en käytä sitäkään muuten kuin silloin kun on pakko. Tuollainen vois olla kätevä just silloin kun pitää valoja säätää, ei tarttis jättää kameraa lattialle muksujen rikottavaksi :)

Pitäis vaan testaa kuinka noi vaikuttaa otteeseen kamerasta kun otetaan pystykuvaa, blackrapidin kiinnike on ainakin vielä sopivan pieni että se uppoaa kämmenpohjaan nätisti.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Saattais tuommoinen vyöpidike studiossa toimiakkin, ainakin mulla on kamera välillä kateessa kun käy hämärässä studiossa valoja vääntelemässä. Kaikensorttiset mutterit jalustakierteessä kylläkin haittaa pystykuvaamista, mutta jotain tietysti voi sietää jos homma olis sen ansiosta muuten mukavempaa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
aaxxiiss83

Kiitokset vinkeistä kaikille. Olen kerran kokeillut kaverin blackrapidia ja se ei oikein istunut minulle. Ongelma oli osin sama kuin kaulahihnojen kanssa, eli tunne siitä kamera saattaa päästä liikkumaan, jos joudun kumartumaan tai kurkottamaan jotain maasta.

Pengoin eilen netistä arvioita tuosta Peak Designin Capturesta. Tuote ei ole ollut kovin pitkään markkinoilla, joten kovin pitkältä ajalta käyttökokemuksia ei näytä löytyvän. Pääosa jutuista tuntui olevan myönteisiä; etenkin osien laatua pidettiin korkeana. Esim Kevin Kubotalla on blogissaan ihan hyvä artikkeli aiheesta:
http://www.kevinkubotablog.com/kubota-b ... ystem.html

Päätin lopulta kokeilla, pitääkö positiivinen hype paikkansa ja laitoin yhden Capturen tilaukseen. Ilmoittelen käyttökokemuksistani, sitten kun klipsi on saapunut.
aaxxiiss83

Capture-klipsi sasapui eilen postissa. Ensivaikutelma on hyvä: materiaalit ja viimeistely vaikuttavat laadukkailta, eli eiköhän tämän varaan uskalla kameran laittaa riippumaan.

Laite toimii niin kuin valmistajan sivuilla luvattiin. Pikakiinnityslevy laitetaan kiinni kameran pohjaaan ja vastakappale kiristetään vyöhön. Pikakiinnityslevy liukuu sujuvasti vastakappaleeseen ja lukittuu tiukasti. Kameran saa irti napin painalluksella vapauttamalla kiinnityksen. Tämän pitäisi onnistua myös yhdellä kädellä (lukituksen vapautus pikkusormella), mutta ainakaan heti tuo ei onnistunut luontevasti. Laitteessa on myös mahdollisuus tuplalukitukseen, jos ei halua kameran vapautuvan suoraan yhdellä napilla.

Yhden illan pikatestin perusteella plussat ja miinukset (kamerana Canon 6D + 24-105/f4):
+ Toimii. Kameran saa helposti pois käsistä. Lukitus ja irroitus tapahtuvat sujuvasti. Klipsin kiinnittäminen vyöhön on helppoa.
+ Kamera istuu luontevasti vyöllä (tavallinen kolme senttiä leveä nahkavyö). Tuhdimman kaluston kanssa täytynee käyttää leveämpää vyötä.
+ Laadukas ja turvallinen. Mekanismi vaikuttaa tarkkaan mietityltä. Kamera ei irronnut repimällä tai riuhtomalla vahingossa.
+ Pikakiinnityslevy lukittuu tiukasti kameran pohjaan. Levyssä on kameraa vastaavalla puolella uurrettu kumipinta tms, jonka johdosta levy ei pyöri/anna myöten kuten jotkut kokeilemani levyt.
+/- Klipsi on melko huomaamattoman kokoinen eikä käyttäjä sitä juuri huomaa vyöllä, kun kamera ei ole siinä kiinni. Jos klipsin laittaa valmistajan suosittelemalla tavalla vyötärön etuosaan, niin istuessa kiinnitysruuvit painavat ikävästi (ainakin vatsakkaampaa kuvaajaa). Lantiolle kiinnitettynä tätä haittaa ei ole.
+/- Pikakiinnityslevyyn saa kiinni rannehihnan. Paksun rannehihnan käyttö rajoittaa tapoja, joilla kameran voi kiinnittää vastakappaleseen. Iman hihnaa neliönmuotoisen pikakiinnityslevyn voi kiinnittää mikä tahansa sivu edellä. Kun rannehihna on kiinni, liukuu levy vastakappaleeseen vaivattomasti vain yhdeltä sivultaan.
- Pikakiinnityslevyn pohjassa ei ole uraa jalustakierteelle. Käytännössä kameran kiinnittäminen jalustaan edellyttää siis Arca-yhteensopivan pään. Täytyy alkaa harkita kuulapään vaihtoa..

Kaiken kaikkiaan olen kyllä positiivisesti yllättynyt klipsin laadusta. Tosin lopullisesti tämä selviää vasta, kun käyttökokemuksia on kertynyt pidemmältä ajalta.
Vastaa Viestiin